Zo wil Facebook vaker gebruikersgegevens combineren met de gegevens van andere diensten, zoals die van het recent overgenomen Instagram. De wijziging is vergelijkbaar met de veranderingen die Google eerder dit jaar doorvoerde door het delen van persoonlijke informatie tussen de verschillende diensten van het bedrijf.

Ook wil Facebook dat gebruikers gemakkelijker via het e-mailsysteem van het netwerk benaderd kunnen worden door andere gebruikers. Op de vraag of gebruikers hierdoor bloot worden gesteld aan ongewilde, spamachtige, berichten, antwoordde een woordvoerder dat het bedrijf ,,de interactie van gebruikers zorgvuldig in de gaten houdt”.

Beleid

Een bestaande regel waarbij gebruikers kunnen stemmen over de veranderingen in het beleid van Facebook wordt geschrapt. Volgens het bedrijf heeft de regel niet gefunctioneerd zoals het is bedoeld. Ook zou het niet meer passen bij een bedrijf dat een notering heeft aan de beurs en dat al door diverse toezichthouders in de gaten wordt gehouden.

Privacybewakers hebben eerder hun zorgen geuit over de wijzigingen bij Google. Het bundelen van zoveel persoonlijke informatie op één plek zou mensen gemakkelijker tot doelwit maken van hackers en identiteitsdieven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl